بررسی نحوه انتقال سرقفلی با کمک کارشناس رسمی دادگستری عمران

امروزه آشنایی و آگاه بودن با قوانین، شما از بسیاری از اختلافات دور نگاه می دارد. در واقع مهم ترین اثر این آگاهی، پیشگیری از مشکلات حقوقی می باشد. یکی از موضوعاتی که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند، سرقفلی می باشد که عبارت اند از پولی است که در ابتدای قرار دارد، موجر از مستاجر دریافت می‌ نماید. در این مطلب بیشتر به نحوه انتقال سر قفلی  به وسیله کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی می پردازیم. 

نحوه انتقال سرقفلی

  • انتقال اختیاری: در صورتی که مالک حق سرقفلی را بدون هیچ اجباری به شخص دیگری انتقال دهد. معمولا بسیاری از مالکان برای حفظ مالکیت خود اقدام به فروش سرقفلی می‌کنند. انتقال اختیاری یکی از بهترین روش‌ها و ساده‌ترین روش انتقال سرقفلی است.
  • انتقال قهری سرقفلی: در صورتی که مالک فوت کرده و حق سرقفلی به فرزندان و همسر او انتقال یابد. معمولا این نوع انتقال به دلیل فوت و قوانین وراثت روند طولانی‌تر و احتمالا پیچیده‌تری هم دارد.
  • انتقال قضایی: در صورتی که از طرف مراجع قضایی، ملک به دلیل بدهکاری و هر امر دیگری انتقال یابد. این مورد نیاز به ارزیابی کارشناس جهت تعیین میزان ارزش سرقفلی دارد.
  • انتقال سر قفلی با سند عادی: در صورتی که اسناد عادی با حق انتقال سرقفلی توسط مالک به شخص دیگری منتقل شود. اما با توجه به لزوم دریافت سند رسمی باید با کمک کارشناسان امور ثبتی اقدام به دریافت سند قطعی نمود.
  • انتقال سرقفلی با سند رسمی : در صورتی که اسناد رسمی با حق انتقال سرقفلی به شخص دیگری انتقال یابد.

اگر مستاجر حق انتقال سرقفلی را نداشته ( که در بسیاری از موارد هم ندارد)  و بخواهد آن را بفروشد؛ باید مالک رضایت کامل داشته باشد. در غیر این صورت، مالک باید در مقابل تخلیه ملک، مبلغی به عنوان حق کسب، پیشه یا تجارت به مستاجر پرداخت کند. در صورتی که مستاجر حق سرقفلی را خریداری کرده ولی مالک حاضر به انتقال آن نباشد، مستاجر می تواند طرح دعوا کرده و با اجازه دادگاه، ملک را اجاره بدهد. برای انجام این کار بهتر است به کارشناس متخصص در این زمینه مراجعه کند تا تمام کارها به صورت قانونی و در مدت زمان کوتاهی انجام شود. اگر مستاجر بدون اجازه مالک، ملک را کرایه دهد، مرتکب خلاف شده و مالک می تواند از او شکایت کند و از دادگاه حکم تخلیه ملک را بگیرد.

انتقال سرقفلی بدون داشتن حق انتقال به غیر

مالک در صورت داشتن حق انتقال، می تواند سرقفلی را به شخص دیگری منتقل کند، در غیر این صورت انتقال قانونی سرقفلی  امکان پذیر نیست. اگر مالک بدون داشتن حق انتقال، سرقفلی را به فرد دیگری منتقل کند، تخلف محسوب شده و فرد مستاجر می تواند به کارشناسان دارای صلاحیت در زمینه مراجعه نماید. کارشناس، ارزش حق سرقفلی در املاک یا مغازه های مشابه و ارزش واقعی ملک را بررسی کرده و در دادگاه با ارایه مدارک و شواهد، حق سرقفلی را از مالک می گیرد.

اگر مغازه داری حق سرقفلی را خریداری کرده باشد و مالک بدون پرداخت مبلغی، حکم تخلیه ملک را بگیرد، این کار تخلف محسوب می شود و مغازه دار یا مالک سرقفلی می تواند با مراجعه به متخصصان در این زمینه طرح دعوا نماید.  

اگر صاحب سر قفلی فوت کند، حق سرقفلی به فرزندان و همسر او انتقال می یابد. هم چنین وراث می توانند سرقفلی را بین خودشان تقسیم کنند. در این گونه موارد، وراث با مراجعه به کارشناسان می تواند برای انتقال حق سر قفلی اقدام نمایند. در صورتی که به هر دلیل قصد انتقال سرقفلی ملک خود را داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید و یا جهت حل مشکلات ثبتی خود به کارشناس امور ثبتی مراجعه نمایید.