کارشناس دادگستری عمران

 

معرفی مشخصات ، صلاحیتهای

کارشناس دادگستری عمران

ارائه گزارش کارشناسی در خصوص :

* ) ارزیابی و کارشناسی زمین ، ساختمان ، آپارتمان ، اراضی ، ابنیه ، مصالح ساختمانی توسط کارشناس رسمی دادگستری در کلیه استانها و معرفی کارشناس رسمی سایر رشته های مورد نیاز مقیم هر استان


* ) ارزیابی املاک و تهیه ترازنامه مالی مهاجرت ، اقامت دائم و سرمایه گذاری جهت ارائه به سفارتخانه های کانادا ، استرالیا و آمریکا ... به زبان انگلیسی با اخذ تاییدیه های کانون کارشناسان رسمی دادگستری و وزارت خارجه و قوه قضائیه
 
 
* ) ارزیابی و ارائه گزارش کارشناسی در خصوص املاک و دارائیهای متقاضیان گشایش اعتبارات اسنادی (LC) در بازرگانی و تجارت بین المللی ، واردات و صادرات ، ترهین ، وثیقه املاک جهت اخذ اعتبار از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری

* ) نقشه‌برداری ، مساحی و تعیین حدود و تعیین موقعیت
* ) تعیین حقوق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی
* ) رسیدگی به مقادیر کار و صورت وضعیت ساختمان
* ) تطبیق نقشه‌های ساختمانی با وضعیت محل و بنا
* ) رسیدگی به موارد اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران و مشاورین
* ) رسیدگی و بررسی صورت وضعیت پیمانها و برآورد پروژه های عمرانی
* ) مطالعه پرونده ثبتی و پیاده نمودن پلاک مورد نظر و تشخیص حدود
* ) تشخیص حدود ثبتی و ارائه نظر در مورد اختلافات ثبتی و تفکیک و افراز املاک
* ) نقشه‌برداری و پیاده کردن محدوده املاک بر روی نقشه‌هوائی
* ) تهیه نقشه برای املاک فاقد طول و ابعاد جهت ارائه به دفاتر شهرداریها
* ) بررسی و تعیین میزان خسارت و علت خسارت و قدمت املاک
* ) برآورد هزینه های اجرا و تعیین و تعدیل اجاره بهاء

 

 این رشته یکی از رشته های مهم مربوط به کارشناس رسمی دادگستری است که در گروه راه ساختمان قرار دارد و و دارای صلاحیت های مختلف و متعددی است . رشته عمران در حوزه پروژه های عمرانی و مسائل مربوط به آن در سطوح مختلف فعالیت دارد و همگام با پیشرفت بشر در عرصه های مختلف و سازه های عمرانی و علم ساخت و ساز ، این حوزه نیز پیشرفت چشمگیری داشته است ،

تا حدی که اگر کارشناسان این رشته در کنار تجربه ی چند ساله ، اطلاعات به روزی نداشته باشند نمی‌توانند نظرات دقیقی در رابطه با مسائل این حیطه داشته باشد .

از جمله صلاحیت های کارشناس رسمی عمران در رابطه با ارزیابی املاک و اراضی مسکونی است که قیمت گذاری و تعیین ارزش املاک از قبیل آپارتمان ، انواع ساختمان‌ها ، ویلا و عمارت ها جزو این صلاحیت محسوب می شوند ، در بحث تعیین اجاره بها و اجرت المثل مواردی که گفته شد گاهی اختلافاتی به وجود می‌ آید به طور مثال  مالک یک ساختمان قرارداد اجاره ملکش را لغو کرده و به مدت معینی (معمولاً یک ماه) به مستاجر مهلت تخلیه داده است ولی مستاجر به دلایلی نتوانسته ملک را تخلیه کند که در این حالت مالک می‌تواند از طریق مراجع قانونی کارش را انجام دهند و یا در صورتی که از ملکی بهره‌ برداری شود باید اجرت المثل آن ملک مورد محاسبه قرار بگیرد که چنین رسیدگی هایی بر عهده این کارشناسان است .

از جمله موارد مهمی که در لیست صلاحیتهای کارشناسان این رشته وجود دارد و در جامعه بسیار مهم است و اختلافات متعددی در این زمینه پیش می آید بحث سرقفلی و حق کسب و پیشه است که این موارد دارای تعاریف جداگانه‌ای هستند ، البته در مقالات قبل مخصوصا در مقالات مربوط به راه و ساختمان به تفصیل به این موارد پرداختیم و در اینجا به همین اشاره ی مختصر بسنده میکنیم. در بحث امور فنی راه های ارتباطی مختلف مانند جاده ها ،  راه آهن ، باند فرودگاه ها و همچنین تونل پناهگاه ها و مترو نیز در حیطه ی صلاحیت های این رشته هستند که باید کارشناسان متخصص به این مباحث در مورد آسیب ها ، خسارت و دیگر مسائل مربوط به  موارد گفته شده اظهار نظر کنند .

تاسیسات ساحلی ، سازه های دریایی و مسائل مربوط به وسائط نقلیه دریایی نیز از مواردی هستند که در صورت نیاز به بررسی خسارات و مشکلات فنی این موارد به کارشناسان متخصص در این حیطه که دانش و تحصیلات مرتبط دارند سپرده می‌شود .

یکی دیگر از صلاحیت های این رشته رسیدگی به اختلافات است که در جهت ساخت پروژه‌های عمرانی بین کارفرمایان و سازندگان و یا مجری طرح پیش می آید ، مواردی مانند مسائل مربوط به قراردادها ، چگونگی انجام پروژه ، حسن اجرای کار و ... جزء این اختلافات هستند که ممکن است در هر پروژه ای پیش بیایند. البته ناگفته نماند در جهت رسیدگی به موارد این صلاحیت کارشناس مربوطه باید  به مسائل مختلفی مانند شرایط عمومی پیمان قواعد کشوری ، قوانین مربوط به داوری ، داشتن اطلاعات لازم در زمینه ساختمان و همچنین صنعتی‌سازی تسلط داشته باشد.

در رابطه با یک پروژه عمرانی موارد متعددی باید در نظر گرفته شود  مصالح ساختمانی و کیفیتشان ، کیفیت خاک ، مباحث مربوط به محاسبات فنی و مکانیکی و دیگر مواردی که در صورت بروز اختلافات در هر کدام از این موارد حضور و اظهار نظر کارشناسان این رشته می تواند بسیار کمک کننده باشد .

کارشناسان رسمی دادگستری